از نظر قرآن، انسان مسلمان نه تنها عدالت پیشه است، بلکه عدالت خواه است و با انواع و اشکال گوناگون ظلم و بی عدالتی مبارزه می کند و جان و مالش را برای دفاع از مظلومان ایثار می کند(نساء، آیه 75)؛ زیرا از نظر قران، هر مسلمانی با توجه به ایمان به غیبی چون معاد و قیامت، بر آن است تا کاری کند تا آخرت وی آباد شود و از آن جایی که تنها راه رسیدن به این مطلوب، همان بندگی و عبودیت است که برای آن آفریده شده است(ذاریات، آیه 56)، پس تلاش می کند تا این بندگی و عبودیت را در چارچوب شریعت اسلام که تنها دین حق است(آل عمران، آیات 19 و 85) به جا آورد و از این طریقبه معیار تقوایی(بقره، آیه 21) دست یابد که در آخرت انسان ها بدان سنجیده می شوند.(حجرات، آیه 13)
خدا در آیات قرآنی بیان می کند که کوتاه ترین و نزدیک ترین راه برای دست یابی به تقوای الهی همان عدالت ورزی و عدالت پیشگی است: اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى؛ عدالت پیشه کنید که آن به تقوا نزدیک تر است.(مائده، آیه 8)
از نظر قرآن، هر مسلمانی نه تنها باید عدالت پیشه و عدالت خواه باشد و با ظالمان در بیافتد(نساء، آیه 75) بلکه هم چنین سهم پیشه و سهم خواه است؛ یعنی سهم خویش را از همه نعمت هایی که خدا ارزانی داشته از هوا تا زر و سیم و نفت و کانی ها را درخواست می کند و مطالبه حقوق خویش به عنوان سهمیه است. مسلمان نه تنها سهم پیشه است و برای این امر قیام می کند؛ بلکه سهمیه خواه نیز است و این سهمیه را نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز درخواست و طلب می کند. از این روست که بدون توجه به هیچ عنوانی دیگر جز همان عنوان انسان و مردم بودن، خواهان سهم خویش و دیگران می شود و برای آن قیام می کند و نهضت به پا می دارد؛ زیرا مهم ترین اصل در اصول اسلامی که همه پیامبران برای آن برانگیخته شده و کتب آسمانی و حتی آهن شمشیر برای آن نازل شده است، همین سهم خواهی و سهمیه خواهی مسلمان در کنار دیگر توده های مردم است.(حدید، آیه 25)
البته مسلمان نه تنها قیام می کند، بلکه چنان در این امر استقامت دارد که جزو مقوم ذات و ماهیت و هویت مسلمانی آن است که قیام به قسط و سهم خواهی داشته باشد و سهم خود و دیگران را مطالبه کند؛ خدا می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ ؛ ای کسانی که ایمان آوردید، قوامین به سهم خواهی و قسط باشید و گواهانی برای خدا در این امر حتی بر علیه خودتان یا والدین یا خویشان خویش باشید.(نساء، آیه 135)
هم چنین خدا می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید براى خدا با استواری و استقامت تمام و کامل به قسط و سهم خواهی برخیزید؛ و به عدالت شهادت دهید و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید؛ عدالت کنید! که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید و تقوا پیشه کنید که خدا به آنچه انجام مى دهید، آگاه است. (مائده، آیه 8)
پس از نظر قرآن، مطالبه سهم خواهی از بنیادها و مقومات ذاتی اسلام ومسلمانی است و کسی که سهم خواه و سهم پیشه نباشد و به عدالت قسطی و سهم خواهی اقدام نکند اصلا مسلمان نیست. بی گمان سهم خواهی و سهمیه خواهی برای خود در کنار سهم پیشگی برای دیگران موجب می شود تا هر گونه اختلاس و غارت ثروت و مانند آن ها از جامعه اسلامی دور شود و مردم بتوانند از نعمت های الهی به ویژه اقتصادی بهره مند شوند؛ زیرا بازتاب مهم عدالت در قسط و سهم خواهی است و این مهم نیز در حوزه اقتصادی بیش ترین نمود و کارکرد را دارد.